Vyhledej
Gymnázium Dvůr Králové > Vzdělávání > základní školy

Trutnov podpoří alternativní vzdělávání - otevře Montessori třídu při základní škole

Redakce / 22.02.2018, Trutnov - Trutnovsko a Úpicko
V době, kdy ve Dvoře Králové probíhají jednání o založení pobočky prestižní vysoké školy Newton College, probíhají v Trutnově první schůzky rodičů na Základní škole Náchodská (Poříčí), kde se má od nového školního roku otevřít Montessori třída.

Jedná se tak o vůbec první alternativní třídu, která by byla součástí klasické základní školy na Trutnovsku. Nejbližší soukromá základní škola s alternativní výukou je v Markoušovicích (Mraveniště), další soukromá škola s alternativní výukou je v Jaroměři (ZŠ Křišťál) či Náchodě.

K otevření první alternativní třídy zaměřené na Montessori výuku dojde při naplnění alespoň 17 dětmi - maximálně však 8 prvňáčky. Právě u rodičů prvňáčků se očekává největší zájem, dle prvního setkání s rodiči - potenciálními zájemci o tuto výuku - však prázdné rozhodně nezůstanou ani další místa ve třídě včetně 4. a 5. třídy. Zájem mají rodiče, kteří nyní dětem zajišťují individuální vzdělávání, využívají nabídky soukromé školy nebo o alternativním vzdělávání uvažují již delší dobu, jen jim tato možnost v regionu zatím chyběla. 

Zápis do všech ročníků prvního stupně Montessori tříd proběhne ve dnech 5. a 6. dubna 2018 od 15.00 do 18.00 hod. na ZŠ Náchodská. První schůzka zájemců proběhla 15. února, ale dle informací se chystá ještě další. Škola nyní otevírá sice jen třídy prvního stupně, ale v budoucnu počítá s otevřením tříd i pro 2. stupeň. 

Za aktivitou směřující ke vzniku, zřízení a provozování Montessori tříd při základní škole stojí společenství rodičů, kteří se sdružili do zapsaného spolku Rozlet do života, z. s. Jedním z hlavních důvodů založení nové školy byla potřeba rodin v regionu rozšířit stávající nabídku základního vzdělávání. Ovšem důležitá a zásadní je také podpora města Trutnova - přislíbeny jsou finance na rekonstrukci stávajících prostor detašovaného pracoviště ZŠ Náchodská, kde tak mohou vzniknout zatím dvě samostatné třídy. Žáci Montessori třídy budou jinak využívat zázemí ZŠ Náchodská.

Dle slov rodičů, kteří se prvního setkání účastnili a jejichž děti již tuto školu navštěvují, je právě na tomto detašovaném pracovišti již nyní rodinná atmosféra, která souzní s myšlenkou Montessori. Ředitel Mgr. Zdeněk Švarc je myšlenkou třídy Montessori na své škole nadšen a plně ji podporuje. 

Seznámit se s alternativním vzděláváním mají rodiče možnost na seminářích, workshopech či konferencích. Jedna z nich - 3. ročník Cesty ke vzdělávání, kterou pořádá ZŠ Hučák v Hradci Králové, se koná v pátek 23. března od 8 do 17 hod. Je nutné se na ni zaregistrovat předem. 

Dokumenty o Montessori výuce najdete například zde nebo zde.

Kateřina Sekyrková



Související články
Alternativní vzdělávání kvete i na Královédvorsku
Komunitní skupina není škola. Ale může to být ta nejlepší škola života. I pro rodiče.
Cesty ke vzdělávání - praxe alternativ naživo
Do školek ve Dvoře Králové bylo pro nový školní rok přijato 130 dětí, v základních školách bude otevřeno 7 prvních tříd pro zhruba 168 dětí
Zážitkový Montessori seminář v Trutnově (sobota 27. října)
100 let Československa v 10 minutách od žáků třídy Montessori
Školství Královéhradeckého kraje se inspiruje v zahraničí - aktuálně ve Finsku
Děti z Montessori tříd pokřtily svůj kalendář bublifukem, přidali se i dospělí
Montessori Trutnov buduje venkovní zázemí pro výuku i komunitu
Vaše komentáře
monressori kontra klasikaAnděl, 22.02.2018 22:28, Reagovat
Přátelé, už někdo porovnal znalosti děti z klasické školy s dětmi alternativy ? Ano, dětem se tam bude líbit, protože se neznámkuje, ale ze zkušeností vím, že slovní hodnocení nemá stupnici. Děti si vice hrají a málo mezi sebou soutěži, nic je nenutí. Na běžné škole je rivalita větší a tim i vykony a vysledky.
Re: monressori kontra klasikaKapl, 23.02.2018 15:09, Reagovat
Nikdo Vás jistě nenutí dát tam své děti. Ostatní si názor na alternativní vzdělávání určitě rádi udělají sami. Třeba právě svou osobní zkušeností.

Proč se domníváte, že to hlavní, co má škola děti naučit je rivalita, výkon a výsledky? Nebylo heslo "učitele národů" Jana Ámose Komenského právě "škola hrou"?!

Přečteno 2882x